måndag 16 januari 2017

Fem minuter om en bild

 
En gång i tiden utbildade jag mig till instruktör i Brukshundsklubben. I slutprovet ingick bland annat att jag skulle prata i fem minuter om en bild, som jag inte sett tidigare. Ganska svårt. Nu ska jag inte hålla på och älta i fem minuter, men jag kom att tänka på det när jag hittade den här bilden. Tänk vad mycket som har förändrats sedan 1964! Här sitter min svärmor och jag utanför deras sommarstuga. Svärmor är "bara" 57 år, men redan klädd i den populära framknäppta, mönstrade bomullsrocken, som de flesta äldre kvinnor bar. Jag minns att både farmor och mormor gick omkring i sådana. Jag, i någon variant av "Farah Diba-frisyr, ska få vårt första barn om några veckor. På bordet står transistorradion! Nytt och modernt! Flera cigarettpaket och tändsticksaskar ligger på bordet. Alla rökte utom jag. Några småglas står bredvid kaffekopparna. Svärföräldrarna gillade att ta något starkt till kaffet under helgen. De hade inte bil och körkort och behövde inte tänka på procenten.
 
 
Kaffekalas 50 år senare! Inga framknäppta bomullsrockar på 60-plussarna, inga cigarettpaket och askkoppar och ingen transistorradio på bordet och inga tuperade frisyrer.
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Det är något visst med gamla bilder, tänk vad det har förändrat sig både det
    ena och andra. Farah-Diba frisyr var ju väldigt inne just då. Jag hade också
    långt hår när jag var ung. I dag har vi 6- grader här.

    SvaraRadera
  2. Min mamma tog som väl var aldrig på sig en sådan bomullsrock. Hon var alltid noga med sin klädsel och klädde sig alltid i klänning och högklackade skor även hemma. Jag har aldrig ens sett henne i långbyxor. DET är verkligen skillnad med tanke på hur jag själv går klädd hemma till vardags. Mysbyxor och stora tröjor över en T-shirt. Och skor från Scholls.
    Så bra att du inte rökte, på den tiden hade man ju väldigt lite kunskap om hur farligt det kunde vara för fostret.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Visst är det mycket som har förändrats. När jag gifte mig 1961 minns jag min svärmor som en gammal kvinna som mödosamt hasade sig fram i tofflor, bomullsklänning, huckle på huvudet och förkläde. Jag tyckte att hon var jättegammal, men hon var faktiskt bara 66 år.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera