fredag 3 mars 2017

Det ena ger det andra

Mormorsmors utsikt från en skogsby i Rättvik ut över Siljan.
 
Jag håller på och förbereder ett litet "prat" som jag ska ha inför en grupp om några veckor. Om bland annat begreppet hembygd och rötter bakåt i tiden.
 
Ulrika Horns konfirmationsbibel med sparade bokmärken och annat.
 
Jag kom på att mitt manus kanske, lite mer arbetat, kunde passa i en hembygdstidning i länet. Svaret blev att ja, det gjorde den. Men då krävdes det lite bilder också. Jaha, då gick hela den dagen. Det tar tid att rota i alla lådor överallt.
 
Bara ett av farmorsmors goda råd. Hon var klok gumma i Stora Malms socken i Sörmland.


Och visst, det skulle kunna växa till en hel bok, det här också!



2 kommentarer:

  1. Flitig du är! Jättekul projekt du håller på med...
    Nu ska jag ta helg, lite kaffe och semla först bara :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Förr när jag hade uppdrag i Lottornas verksamhet. Hade svårt att hålla tal och
    sådana saker, då tränade jag i Badrummet så ingen hörde mig. Ett minne om min dotter, som stod utanför och ville in till toaletten sade. mamma när du pratat färdigt måste jag få komma in. Stackars barn, vad hon skulle ha undrat ?

    SvaraRadera