måndag 17 april 2017

Jag vågar inte gå ut och titta!

 
Bilden på magnoliaknopparna tog jag i går. I dag vågar jag inte gå ut och se hur de har klarat natten med mer än 6 minusgrader.
 
 
Genom fönstret ser jag hur påskliljorna böjer sig djupt mot marken precis som den här vilda tulpanen. Den är en helt vild art, sylvestris, inte att förväxla med de botaniska tulpaner som finns på marknaden, men har troligen sitt ursprung i några inflyttade tulpaner under 1600-talet. Den växer sällsynt på en del platser på Öland och Gotland och är säkert flyttad till min trädgård av någon intresserad för länge sedan.
 
 
En av alla mina gäster i påsk, en steglits.
 
 

2 kommentarer:

  1. Vi har haft lika kallt nu på morgonen. Jag såg igår att min granne täckt sin magnolia med växtväv. Hoppas att det har hjälpt.
    Ha en skön annandag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Blommar vildtulpanen redan? Vi brukar se dem på ett par olika ställen på norra ön. För många år sedan visade Göte G på Ica i Källa oss de första vildtulpanerna i häcken utanför affären.
    AnnicaA

    SvaraRadera