torsdag 4 maj 2017

Jag börjar vänja mig

 
Jag börjar vänja mig nu! Vid att stora ytor av Öland så här års är täckta av förvildade pärlhyacinter, eller blågubbar som många säger här.
 
 
Jag börjar också vänja mig vid att diken och skogsgläntor är fulla av påskliljor på vissa ställen. Jag ska inte heller glömma snödropparna, trots att de är utblommade nu.
 
 
Vid en del byar är vägkanterna översållade av kejsarkronor, även den gula varianten. Nu, efter tio år på Öland, börjar jag tycka att det är helt naturligt, men jag påminns om det unika varje gång vi får gäster från fastlandet. Fina Öland!
 
 

2 kommentarer:

  1. Kejsarkronor har jag aldrig sett växa vilt här på Gotland. Däremot har alla grannar det i sina rabatter.
    Ha en fin vårdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Det är likadant här! Jag glömmer aldrig när vi första gången skulle åka hit för en weekend i april och våra goda vänner hade precis kommit tillbaka från sitt sommarhus. Dom berättade att dom plockat blåsippor och haft inne dom dagarna dom var nere - och då blev jag sur och påpekade att dom var fridlysta.
    Dom sa inget, utan tittade bara konstigt på mig. Sen när vi kom hit så förstod vi. Det fanns ju lika mycket blåsippor som det finns vitsippor i Stockholm. Så länge man inte gräver upp hela plantor så är det OK att plocka!
    När det gillar kejsarkronor har jag inga - jag gillar dom inte av någon konstig anledning - och jag har bara sett "förvildade" precis utanför tomter. Däremot påskliljor, vildtulpaner, krokus, hyacinter, pärlhyacinter, snödroppar - det kryllar det av här med! Och fint är det!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera