fredag 12 januari 2018

Vad sjutton ska jag bjuda på??

 
Vi ska ha gäster i kväll och det har föregåtts av många dagars rotande bland diverse recepturklipp, värda att prova en gång. I kväll vet jag om jag kan sortera bort ett av dem eller lägga det i sparhögen.
 
 
Jag har testat många varianter under årens lopp, mer eller mindre lyckade. Den här årstiden måste man ju ändå hålla sig inomhus så möjligheterna blir något begränsade. Skönt, tycker säkert mina gäster.
 
 
Då kan de ändå vara säkra på att slippa soppa, värmd på ett stormkök eller andra extrema varianter. Jag kanske har bättrat mig lite sedan det glada 70-talet.
 
 

3 kommentarer:

  1. Nå, vad bestämde du dig för!? Vore kul att veta.....
    Det här med middagsmat till gäster är alltid lite knepigt. Det finns vissa kriterier som jag alltid går efter; Det ska vara gott (det absolut allra viktigaste), rätten ska gillas av alla, det ska gärna vara en rätt man kan göra iordning innan så man slipper laga mat när gästerna kommit. Den ska dessutom inte var svindyr som t.ex. oxfile för man ska kunna göra den till 4 pers eller till 50! I mitt fall är det endast en enda rätt som stämmer in; Hermans Låda som vi kallar den.
    En enda gäst har inte gillat den - och det är vår f.d. granne som inte ens provtestade att äta den, han gillar inte ost. Alla andra gillar den och äter riktigt mycket!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. I det vädret vi har i dag, skulle jag nog önska en god soppa i alla fall. men det är
    ju inte jag som är bjuden. Här är det 1 grad varmt, regnar gör det också, Sen skickar tösen bilder på solskenhos den. Tårtan Du gjort är ju toppen-
    Lycka till med dina gäster och maten-

    SvaraRadera
  3. Jag har bara två eller tre rätter som jag brukar bjuda gäster på - det är inte så ofta vi har kalas för andra än släkten. Och när barn och barnbarn kommer vet man ju ungefär vad de gillar. Tänker på receptet på din gammaldags goda äppelkaka som jag fick för några år sen - en underbar dessert i så fall.
    Kram

    SvaraRadera